Lecție de excelență și mentorat pentru viitoarele generații: Francesca Bădoaea și călătoria spre singura notă 10 la Economie

badoaea francesca
Francesca Bădoaea, absolventă a Colegiului Național “Sfântul Sava” din București, s-a remarcat prin obținerea singurei note de 10 la proba de economie a exemenului de Bacalaureat din anul 2023. Determinată să transforme succesul personal într-o resursă pentru alții, Francesca ne împărtășește experiența sa, oferind sfaturi valoroase pentru cei care se pregătesc să urmeze același drum. În acest interviu, ea dezvăluie strategiile care au condus-o la excelență și planurile sale de a oferi ajutor și motivație celor care urmează să susțină acest examen. Vă invităm, așadar, să descoperiți experiența ei, de la motivația inițială până la momentul triumfător al obținerii singurei note maxime la proba de economie.

Reporter: Ce te-a motivat să te înscrii la proba de economie în cadrul examenului de Bacalaureat?

Francesca Bădoaea: Cred că factorul determinant a fost caracterul dualist al acestei materii. Economia este o știință socială care folosește ca instrument matematica, ceea ce pentru mine a reprezentat un echilibru pe care îl căutam de mult timp în rândul materiilor de la școală.

Rep.: Care au fost principalele strategii de învățare și pregătire pe care le-ai folosit pentru această probă?

F.B.: Cea mai bună strategie cred că este formată din două elemente: organizarea și disciplina. Eu îmi scriam de cu o seară înainte ce am de făcut ziua următoare, astfel că dimineața mă trezeam deja motivată, cu voie bună, ceea ce îmi asigura și o capacitate de lucru mai mare decât media. Un alt aspect important era crearea portofoliului. Mi-am structurat materia la economie pe capitole folosind mai multe manuale din programă, suportul de la domana profesoară, dar adăugam și detalii din partea teoretică a unor culegeri care mi se păreau îndeajuns de bune.

Rep.: Care crezi că au fost factorii cheie care au contribuit la obținerea notei maxime la proba de economie?

F.B.: Cred că în acest context felul meu de a fi și-a spus cuvântul. De mică am fost un om pasionat de ceea ce făcea, iar când mă apucam de lucru nu mai exista nimic altceva, în fața ochilor aveam doar obiectivul pe care mi l-am propus și atât. Aici intervine și influența familiei care a investit foarte mult în mine și m-a învățat că în viață nu există jumătăți de măsură. Ori fac ceva pentru performanță, ori nu mai fac deloc. Trebuie să recunosc că mediul competitiv de la Sava a avut, de asemenea, un rol foarte important în dezvoltarea mea încă de la începutul liceului. Este o instituție caracterizată prin excelență și practic nu ai voie să te lași mai prejos. Majoritatea colegilor aveau aspirații foarte înalte, profesorii ne-au arătat așteptările pe care le au de la noi încă din clasa a 9-a, iar într-un astfel de mediu performanța vine ca ceva natural. Menționez că în mod special domna profesoară de economie care m-a pregătit pentru examen merită toată lauda. Desi era dură cu mine, m-a făcut să îndrăgesc acestă materie. Cred că tocmai duritatea dumneaei mă ambiționa și mă făcea să lucrez și probleme mult mai complicate decât cele de examen. Îmi dădea mereu impresia că pot mai mult, iar pentru sprijinul acordat o să-i fiu mereu recunoscătoare. A fost o adevărată lecție de umanitate.

Rep.: Cum ai gestionat presiunea și stresul asociate cu susținerea unui examen atât de important?

F.B.: Acum că stau să mă gândesc, câteodată erau atât de multe lucuri de făcut încât nici nu mai simțeam presiunea și luam lucururile de-a gata. Știam că trebuie să muncesc mult și am preferat să îmi consum energia în muncă, nu prin a-mi face griji. Din fericire părinții mei n-au pus niciodată accentul pe note, așa că cea mai mare presiune venea din partea mea, având multe pretenții de la propria persoană. Desigur, auzeam frământările colegilor mei, dar știam că fiecare om e diferit și n-aș avea de ce să mă compar cu un coleg care poate nu a deschis materia până atunci.

Rep.: Ce sfaturi ai oferi elevilor care se pregătesc pentru Bacalaureat, în special pentru proba de economie?

F.B.: Cred că cel mai prețios sfat pe care aș putea să îl dau unui elev de a 12-a e să nu-i fie frică să fie diferit, să iasă din mulțime și să aibă curajul să demonstreze.

Le recomand să aleagă o materie la care le face plăcere să lucreze, întrucât așa le va fi mai ușor să înfrunte obstacolele care se vor ivi pe parcursul pregătirii. Important e, de asemenea, să nu aleagă o materie doar pentru că au ales alți colegi. Cel putin în cazul economiei este un act destul de riscant, trebuind să ai o oarecare înclinație pentru domeniu pentru a înțelege cu adevărat mecanismul din spate. Un alt aspect important este lucrul constant. Să lucreze subiectele din anii anteriori care se gasesc pe internet și orice exerciții pe care le întâlnesc prin culegeri. Iar în cazul examenului de Bac în general să aibă grijă la redactare. Câteodată, aceea este mai importantă decât rezultatul obținut în final. Pentru a fi siguri că nu pierd pe parcurs niște sutimi importante, este necesar să analizeze baremul de notare al testului pe care îl fac, întrucât acolo se explică modalitatea parțială de notare.

Pe lângă aceste sfaturi academice, cred că e de bun augur să dezvăluiesc și aspectele cotidiene, tipic adolescentine de care nu m-am dezis, deși eram foarte ocupată în a 12-a. Fără doar și poate datorită echilibrului dintre viața socială și învățat am reușit să am rezultatul pe care l-am avut. Când mă duceam la liceu dimineața în jurul orei 7.30 începeam să lucrez, iar după ore ieșeam cu prietenii la o cafenea în apropiere de liceu unde ne mai schimbam un pic ideile, astfel încât după reveneam mereu cu forțe proapsăte la lucru. În afara liceului am ținut să fac orice activitate care îmi face plăcere : plimbări în pădurea de lângă oraș sau pe străzile cu iz istoric ale Bucureștiului (pentru care am o afinitate de mică), lectura la mediateca Institutului Francez sau petreceri la care îmi plăcea să mă distrez alături de prietenii mei.

Orice elev cred că și-ar dori o rețetă a succesului, dar aceasta nu există. Fiecare dintre noi are o metodă proprie de învățare sau o anumită perioadă a zilei în care receptăm cel mai bine materia. De exemplu, eu sunt o persoană cu memorie vizuală, care învață făcând asocieri și spre marea disperare a multor adulți, cu muzică în căști. De mică am auzit că nu voi reține nimic dacă învăț pe muzică, însă în cazul meu nu s-a aplicat.

Rep.: Cum crezi că ar putea fi îmbunătățită pregătirea pentru Bacalaureat în sistemul de învățământ românesc?

F.B.: După mine, îmbunătățirea pregătirii, și implicit a rezultatelor de la Bac, se poate înfăptui printr-o dublă inițiativă. Una de sus în jos, aici referindu-ne la acțiunile întreprinse de stat/ administrații publice, care ar putea crea programe gratuite pentru elevii de clasa a 12-a din liceele din localitatea respectivă. Consider că în astfel de cazuri ar trebui să se facă o prioritizare a domeniilor care necesită cea mai mare finanțare, iar, desigur, educația nu ar trebui să lipsească din acest top. Astfel că, din fonduri atrase de la nivel european sau printr-o simplă redistribuire a veniturilor ajunse la bugetul de stat, s-ar produce chiar o adevărată ,,revoluție” educațională, prin care se ajunge la un nivel rezonabil al egalității de șanse pentru elevii care nu își permit să facă meditații. Cealaltă latură a inițiativei mi se pare că trebui să vină din partea elevilor mai mari, care au trecut deja prin ,,focurile” acestui examen și ar putea să-și dea materialele colegilor mai mici și să le ofere sfaturi în legătură cu gestionarea emoțiilor, metode de învățare.

Rep.: Ce planuri de viitor ai în domeniul economic sau al educației? Te vei implica în continuare în educația și îndrumarea altor elevi?

F.B.: Desigur, imi sustin fără pic de ezitare colegii mai mici, știu cât de frumos se simte atunci când ai nevoie de ajutor și-l primești, dar și ce sentiment inuman e cand ai nevoie de ajutor și lumea se dă la o parte. M-am decis să nu uit niciodată cât de neplăcut m-am simțit atunci, așa că prefer să fiu mereu alături de cei care îmi cer ajutorul. Consider că este mai grav să nu faci nimic decât să încerci să faci ceva.

Iar în ceea ce privește planurile de viitor, economia mi-a deschis niște orizonturi pe care nu credeam că le voi înțelege, ba chiar aprecia, vreodată. De curând m-am decis să mă focusez pe domeniul relațiilor internaționale, cu preponderență cele economice, încercând să le îmbin cu un alt subiect de actualitate și foarte drag mie, anume sustenabilitatea.

Rep.: Cum te-ai simțit când ai aflat că ești singurul candidat din țară care a obținut nota maximă la proba de economie în Bacalaureatul din 2023? Cum a fost reacția ta și a celor din jurul tău?

F.B.: Îmi aduc și acum aminte momentul, a fost de-a dreptul comic. Chiar în ziua rezultatelor am ieșit cu prietena mea cea mai bună din liceu să sărbătorim reușita de la bac. Mergând pe stradă, prietena mea vorbea la telefon cu mama ei, care a consultat documentele de la minister, adică un tabel pe care apare în dreptul disciplinei economie cifra 1, care însemna că un singur candidat a obținut nota 10. În acel moment știu că am luat-o în brațe pe colega mea și am sunat acasă ca să dau vestea cea mare. Toată lumea era extaziată, emoționată în familie, mai ales bunica mea. Nici mie nu mi-a venit să cred la început, dar după ce am citit declarațiile de la minister am realizat că e adevărat. În astfel de momente te încearcă sentimente unul și unul, dar pentru mine semnificația rezultatului în sine a fost cea mai specială. Am simțit că munca mi-a fost răsplătită și că experiența prin care am trecut mă face eligibilă să-i ajut și pe alții în viitor. E o datorie socială de la care nimeni n-ar trebui să se eschiveze.

A consemnat Oana MĂRGINEAN

Distribuie :