În cadrul prezentării noului executiv UE de către președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, din 17 septembrie, Roxana Mînzatu a fost desemnată comisar din partea României, având portofoliul „Oameni, Competențe și Pregătire” și va ocupa și funcția de vicepreședinte cu atribuții executive.
Printre principalele sale responsabilități pe partea de educație, se numără modernizarea programelor europene de educație și asigurarea că Uniunea Europeană rămâne competitivă în dezvoltarea competențelor necesare pentru viitor.
Educația și formarea profesională în contextul european
În cadrul mandatului său, Roxana Mînzatu va supraveghea dezvoltarea programelor educaționale prin intermediul fondurilor europene. Accentul va fi pus pe inițiative care să contribuie la digitalizarea sistemelor educaționale și la formarea tinerilor cu abilități necesare în economia modernă, cum ar fi gândirea critică, inovația și competențele digitale avansate.
De asemenea, Mînzatu va coordona programul Erasmus+, cel mai vizibil program educațional al Uniunii Europene, care facilitează mobilitatea studenților și cadrelor didactice în spațiul european. Una dintre provocările sale va fi extinderea accesului la acest program pentru mai multe categorii sociale, astfel încât un număr mai mare de tineri să poată beneficia de oportunități educaționale în alte țări europene.
Recunoașterea uniformizată a calificărilor
Un alt obiectiv major este facilitarea recunoașterii competențelor și calificărilor profesionale în întreaga Uniune Europeană. Acest proces va permite mobilitatea forței de muncă și o integrare mai eficientă a tinerilor profesioniști pe piața muncii. Crearea unui sistem standardizat de recunoaștere a diplomelor și certificatelor va asigura că competențele obținute în orice stat membru UE sunt acceptate uniform.
Investiții și sprijin pentru învățământul profesional
Mînzatu va dezvolta strategii menite să atragă investiții substanțiale în învățământul profesional și tehnic, astfel încât tinerii să fie mai bine pregătiți pentru cerințele economiei actuale și viitoare. Programele de educație tehnică vor fi adaptate pentru a încorpora noi tehnologii și metode de predare digitale, reducând decalajele dintre educație și cerințele pieței muncii.
Sprijin pentru profesorat și mediul educațional
Un alt aspect important din portofoliul educațional al Roxanei Mînzatu este îmbunătățirea condițiilor de muncă ale cadrelor didactice. Mînzatu va colabora cu statele membre pentru a asigura că profesorii beneficiază de formare profesională continuă și că sunt echipați cu abilități pedagogice moderne, necesare învățământului digital și hibrid. Aceasta va avea un rol crucial în adaptarea mediului educațional la noile provocări demografice și tehnologice cu care se confruntă Europa.
Fonduri europene și incluziunea socială
Portofoliul său include și gestionarea Fondului Social European, care va finanța inițiative ce promovează incluziunea socială și accesul echitabil la educație. Proiectele vor fi axate pe sprijinirea grupurilor defavorizate, asigurându-se că toți cetățenii europeni au acces la oportunități educaționale de calitate. Acest lucru va contribui la reducerea inegalităților din sistemele de educație și la asigurarea coeziunii sociale la nivel european.
Ca vicepreședinte al Comisiei Europene, Roxana Mînzatu are misiunea de a facilita accesul la educație și de a dezvolta competențele necesare pentru viitoarea piață a muncii, promovând în același timp incluziunea și egalitatea în educația europeană.
În scrisoarea sa către Roxana Mînzatu, Ursula von der Leyen a subliniat și alte priorități ale mandatului său. Acestea includ asigurarea „dreptului la deconectare” pentru angajați, îmbunătățirea accesului cetățenilor UE la locuri de muncă de calitate, creșterea disponibilității locuințelor accesibile și reducerea decalajului de competențe dintre Europa și SUA.