Obiectivele acestui concurs sunt multiple și vizează stimularea interesului pentru studiul istoriei, dezvoltarea abilităților de cercetare și analiză a surselor istorice, încurajarea gândirii critice și a capacității de argumentare, precum și promovarea cunoștințelor despre evenimentele istorice.
Condițiile de participare sunt accesibile elevilor din clasele a XII-a din județul Cluj, care sunt încurajați să formeze echipe de câte trei membri și să elaboreze eseuri sub îndrumarea unui profesor de istorie. Eseurile, de 5-7 pagini, vor fi transmise pe adresa de e-mail specificată și vor fi evaluate de către profesori de la Facultatea de Istorie și Filosofie.
Concursul se desfășoară în două etape distincte. Prima etapă constă în elaborarea eseului pe marginea unei teme formulate de organizatori. Echipele calificate pentru a doua etapă vor primi scenariul-cadru al unui eveniment istoric cunoscut, având misiunea de a argumenta pro sau contra în jurul unor interogații și de a propune acțiuni sau soluții alternative.
Semifinalele și finala vor avea loc la Cluj-Napoca, iar jurizarea va fi efectuată de către cadre didactice de la nivel preuniversitar și de către profesori și studenți de la Facultatea de Istorie și Filosofie. Echipa care va prezenta cea mai convingătoare argumentație și demonstrație a studiului istoric de caz va fi declarată câștigătoare.
Premiile constau în mențiuni, premii și recompense financiare și constau, de asemenea, în cărți care să continue să inspire și să dezvolte pasiunea pentru istorie în rândul tinerilor.
În final, calendarul competiției pentru prima ediție (2024) cuprinde următoarele etape:
10 aprilie: lansarea competiției
10 mai: termenul limită pentru transmiterea eseelor
12 mai: anunțarea rezultatelor etapei I
13 mai: transmiterea studiului de caz către echipele semifinaliste
23 mai: desfășurarea semifinalelor și finalei la Cluj-Napoca
Temele pentru eseuri acoperă o varietate de subiecte relevante pentru înțelegerea și interpretarea trecutului nostru, de la romanitatea românilor la constituițiile din România, oferind astfel oportunitatea elevilor de a explora și de a reflecta asupra istoriei naționale și universale.