În perioada ianuarie 2022 - decembrie 2023, psihologii organizației au tratat 678 de cazuri dintre care, cele mai multe au fost copii de vârsta claselor primare (217), urmați de copii de gimnaziu (215) și adolescenți (140). În alte 106 cazuri, a fost vorba despre preșcolari care au avut nevoie de sprijin psihologic.
La cea de-a 24-a ediție a Forumului Copiilor, desfășurată la București, în perioada 27-31 mai, copiii au dezbătut tema sănătății mintale și consecințele acesteia asupra dezvoltării lor emoționale și sociale. În cadrul evenimentului, aceștia au formulat recomandări urgente pentru autorități, printre care se numără suport specializat în școli pentru problemele emoționale, crearea unui sistem de raportare anonimă a abuzurilor și bullying-ului și introducerea educației sexuale în curriculumul școlar ca disciplină obligatorie.
Dintre cele 678 de cazuri, 148 au fost de anxietate, 128 de tulburări emoționale și 50 de depresie. Alte cazuri au implicat dificultăți parentale (60), tulburări din spectrul ADHD/ADD (54), și tentative de suicid (6), dintre care cinci la liceeni și una la un copil de gimnaziu.
„Mulți adulți spun că au trăit fără psiholog și au ajuns bine, așa că nici nouă nu ne trebuie. Frica de a vorbi cu cineva despre ceea ce trăiești este bine înrădăcinată printre copii. Eu sunt un caz fericit, care nu a avut atât de mult de suferit datorită educației de acasă, dar îmi doresc ca cei care știu că pot ajuta să fie deschiși și să sprijine copiii care au nevoie”, a precizat Andra-Elena, o adolescentă de 17 ani.
Copiii reuniți la Forum au pus în dezbatere trei teme prioritare: sănătatea mintală, protecția împotriva abuzului și participarea în procesul decizional. Aceștia au identificat factorii pozitivi și negativi care influențează sănătatea mintală, semnele și simptomele problemelor mintale, tehnici de gestionare a stresului și resurse disponibile. În privința protecției împotriva abuzului, copiii au discutat despre recunoașterea tipurilor de abuz, semnele și simptomele acestora și impactul pe termen lung asupra sănătății mintale. Copiii au subliniat importanța relației părinte-copil și au propus dezvoltarea de abilități pentru comunicare asertivă și tehnici pentru stoparea abuzurilor. De asemenea, s-a discutat despre beneficiile implicării copiilor în procesul decizional comunitar, care contribuie la dezvoltarea abilităților sociale, creșterea încrederii în sine și îmbunătățirea sănătății mintale.
După trei zile de discuții și concluzii, copiii au prezentat autorităților recomandările lor, subliniind necesitatea de a avea mai mulți consilieri școlari, fără alte atribuții administrative, și de a recruta și evalua aceștia pe baza competențelor relevante. Au propus monitorizarea participării elevilor în procesul decizional din școli și asigurarea accesului gratuit la ședințe de terapie susținute de specialiști, indiferent de acordul părinților. Au cerut dezvoltarea unei platforme educaționale cu resurse complexe pentru sănătatea mintală și educație emoțională, crearea unui sistem de raportare anonimă a abuzurilor și bullying-ului, monitorizat de consilierii școlari, și implicarea autorităților în supervizarea și acțiunile prompte pentru protecția elevilor.
Anxietatea și depresia la copii sunt probleme serioase care pot avea consecințe grave pe termen lung. Părinții și educatorii trebuie să fie atenți la simptomele acestor tulburări și să solicite ajutor specializat atunci când este necesar. Studiul Salvați Copiii subliniază nevoia urgentă de măsuri pentru îmbunătățirea sănătății mintale în rândul copiilor din România.