Teach for Romania: Pionierii transformării educației în comunitățile vulnerabile

Teach for Romania împlinește un deceniu de misiune susținută și angajament profund în vederea transformării sistemului de învățământ din România. În cadrul interviului EduLike, explorăm povestea organizației, dedicată aducerii unei schimbări semnificative în viețile copiilor din cele mai vulnerabile comunități. Fondată cu convingerea că fiecare copil român merită o educație de calitate, Teach for Romania a devenit un protagonist esențial în lupta pentru egalitate în educație.

La fel ca multe alte zone din țară, județul Mureș se confruntă cu provocări în domeniu, având 5 din cele mai vulnerabile 50 de școli publice din România. Teach for Romania a susținut deja 7 profesori în această regiune și își propune să extindă susținerea către școli și elevii din Centru Vest, deschizând, în viitor, un birou regional la Timișoara.

Pentru a înțelege mai bine traseul, succesul și provocările întâmpinate, am avut o discuție amplă cu reprezentanții Teach for Romania, Giorgiana Aștefanei, Communications & Media Relations Specialist și Mara Niculescu, Director de Fundraising, Comunicare și Advocacy, privind evoluția și perspectivele acestei organizații fundamentale pentru viitorul educației în țara noastră.

Reporter: Descrieți succint proiectul Teach for Romania și misiunea sa.

Teach for Romania: Teach for Romania este o organizație non-guvernamentală, care de 10 ani recrutează și pregătește oameni valoroși să devină profesori și învățători în școlile publice din România, pornind de la cele mai dificile comunități. La Teach for Romania, noi credem că fiecare copil din România are dreptul și poate să aibă parte de o educație de calitate, alături de un profesor sau un învățător care crede în el. Încă din primul an ne-am dat seama că modelul Teach for Romania este o modalitate viabilă de a duce educație de calitate și o soluție de ieșire din cercul vicios al lipsei de oportunitate pentru cei peste 1.000.000 de elevi din medii vulnerabile. An de an, am măsurat și rafinat intervenția noastră, specializându-ne pe soluții funcționale care să livreze rezultate măsurabile.

În ultimii 10 ani am fost prezenți în viața a aproximativ 90.000 de copii din peste 400 de școli vulnerabile prin cei aproximativ 500 de profesori Teach for Romania.

Rep.: Care sunt principalele realizări ale organizației, de-a lungul timpului?

T.F.R.: În ciuda eforturilor depuse până acum, România este în continuare țara cu cel mai inechitabil sistem educațional, potrivit Comisiei Europene. Cele mai performante sisteme de învățământ din lume indică faptul că echitatea în educație depinde, de fapt, de calitate sporită a actului educațional. Aici România suferă foarte tare - dacă mai mult de jumătate din copiii care termină clasa a 4-a au dificultăți la scris și citit, dacă aproape jumătate din copiii României suferă de analfabetism funcțional și dacă tot aproape jumătate din copiii României au dificultăți în a folosi concepte simple de matematică în viața de zi cu zi. Știm că cel mai important predictor al calității educației pe care o primește un elev nu este infrastructura – zidurile școlii, băile și nici măcar numărul elevilor din clasa, ci calitatea, motivația și pregătirea profesorilor – selectați, antrenați și echipați pentru a asigura progresul fiecărui copil.

De 10 ani, testăm această ipoteză prin colectarea minuțioasă a datelor în toată istoria noastră; consultarea a sute de profesori și zeci de experți și folosirea instrumentelor specializate de măsurare acolo unde contează.

Și putem spune cu încredere că această abordare funcționează. Profesorii motivați, bine antrenați, susținuți cu mentorat, resurse și o comunitate de practică adecvată, pot produce educație de calitate, indiferent de statutul socio-economic al copiilor. Pot sparge bariera.

Numai în ultimul an școlar 2022-2023, Teach for Romania și-a concentrat intervenția pe:

- Susținerea a peste 130 de cadre didactice Teach for Romania, care au predat în 113 școli, din 21 de județe și care împreună cu alumnii programului au ajuns la peste 20 000 de elevi din mediile vulnerabile.

- Dublarea numărului de profesori susținuți în județele Moldovei, de la 32 la 64.

- Lansarea unuia dintre cele mai ambițioase proiecte naționale în zona de literație împreună cu Fundația Noi Orizonturi.

- Dezvoltarea primului program național de numerație care dezvoltă elevilor abilități de aplicare a conceptelor matematice în toate ariile vieții.

- Derularea, pentru al doilea an, unui program de formare și mentorat dedicat profesorilor debutanți, în colaborare cu Ministerul Educației.

- Lansarea și implementarea primului program postuniversitar de formare și dezvoltare construit de Facultatea de Psihologie și Științele Educației și Teach for Romania - „Leadership educațional pentru transformare sustenabilă”.

- Celebrarea eforturilor profesorilor extraordinari din mediul rural în cadrul Galei Profesorul Anului din mediul rural, ediția a doua.

- Contribuirea în procesul de consultare legislativă prin Alianța „O voce pentru Educație” în cadrul căreia și-a asuma rolul de lider pe grupul „Carieră didactică” și pe cel de contributor în temele de incluziune, literație, finanțare.

- Deschiderea rutei de intervenție de schimbare cultură școlară prin Proiectul Pilot Școală Rădești. Transformarea sustenabilă a unei întregi școli.

- Implementarea mai multor proiecte care au avut drept scop dezvoltarea abilităților socio-emoționale, ce au contribuit la creșterea prezenței copiilor la școală și la dezvoltarea leadershipului la elevi.

Rep.: Cum decurge procesul de recrutare pentru profesorii Teach for Romania și care sunt principalele provocări?

T.F.R.: Programul Teach for Romania se adresează atât celor care au experiență în învățământ – profesori motivați care predau în medii vulnerabile și care simt nevoia de susținere pentru a face mai mult pentru elevii lor, cât și celor fără niciun fel de experiență la catedră, dar care sunt gata să se implice în educație acolo unde este cea mai mare nevoie de ei.

După 10 ani, știm cu încredere cum arată oamenii de care avem nevoie la catedră în școlile vulnerabile și ce sprijin au nevoie pentru a nu renunța. Sunt oameni dispuși să facă o navetă dificilă, să se confrunte cu multiple incertitudini și provocări, pentru că nu poți anticipa ce vor întâlni în comunitate sau pentru ce probleme vor trebui să găsească resurse, aliați, soluții.

Sunt acei oameni care vor să devină lideri în educație și să își construiască o carieră cu sens, care să contribuie la transformarea sistemului educațional românesc. În plus, sunt acei oameni dispuși să petreacă, pentru început, 2 ani la catedră într-o școală vulnerabilă din România, pentru ca ulterior să devină agenți de schimbare în educație, pe termen lung.

Selecția candidaților se face după un model de competențe pe care le evaluăm în procesul de selecție și le dezvoltăm ulterior, pe parcursul formării inițiale (Academia de Leadership și Pedagogie) și a programului de 2 ani:

• leadership personal (reflecție, autocunoaștere, autodepășire);

• leadership (inițiativă, influență pozitivă);

• reziliență (mentalitate și acțiune în situații provocatoare);

• gândire strategică (gândire analitică, rezolvarea de probleme);

• predare strategică (planificare, implementare, evaluare, cultura reușitei);

• construire de relații (incluziune, comunicare asertivă, colaborare).

Vrei să faci o schimbare în educație, pornind de la catedră? Fie că faci deja parte din sistem sau ești pregătit să intri acum în învățământ, Teach for Romania este aici să te susțină. Află mai multe și hai alături de noi!

Rep.: Care sunt particularitățile și nevoile specifice din județul Mureș și cum contribuie Teach for Romania la schimbare în această zonă?

T.F.R.: 5 din cele mai vulnerabile 50 de școli publice ale României se găsesc în județul Mureș. Provocările legate de inechitatea în educație sunt realmente mari în acest județ, avem școli care se confruntă cu abandon ridicat, performante școlare foarte scăzute, lipsa cadrelor didactice, lângă școli performante, de oraș, care fac performanță. Această imagine este corelată și cu inechitatea socială din județ - comunități dezvoltate economic coexistă la câțiva kilometri distanță cu sate sau cartiere sărace, în care copiii și familiile lor trăiesc în locuințe improvizate, fără acces la utilități și servicii de bază.

Până în acest moment, Teach for Romania a susținut 7 profesori să predea în școlile publice vulnerabile din județul Mureș. Numărul acestora va crește, însă, ca urmare a promisiunii noastre de a ne extinde susținerea către școlile și elevii din regiunea Centru Vest în următorii ani. În această toamnă, deschidem un nou birou regional Teach for Romania la Timișoara care va susține profesorii și programele educaționale ale organizației în Transilvania și Banat. Ne propunem ca anul următor școlar să avem cel puțin 50 de profesori în școlile vulnerabile din aceste regiuni.

Rep.: Care sunt provocările specifice ale proiectului și cum le gestionați?

T.F.R.: A preda într-un mediu vulnerabil, adică într-o școală cu performanțe academice modeste, în comunități izolate, cu elevi cu risc de abandon școlar, cu provocări materiale, sociale, cu familii dezbinate, părinți plecați în diaspora, este o experiență cu totul diferită, iar profesorul ajunge să joace multe alte roluri. De aceea, Teach for Romania antrenează și oferă sprijin constant timp de doi ani astfel încât cadrul didactic să poată oferi o educație relevantă copiilor cu care lucrează, adaptată nevoilor lor. O educație care să îi pregătească pe elevi pentru viitor. Iar profesorului îî arătăm concret ce înseamnă învățământul public în medii vulnerabile, cât de complicate și nuanțate sunt provocările de pe teren și îi ajutăm să înțeleagă de ce soluții este nevoie, indiferent de cum alege să contribuie în educație după primii doi ani de program.

Pe lângă sesiunile de training din Academia de Leadership și Formare în Educație, un bootcamp de 5 săptămâni în perioada iulie-august 2023, în care îi pregătim pe profesori pentru primele zile la catedră, suntem alături de aceștia pe tot parcursul celor doi ani cu mentorat individual și de grup, grupuri de studiu/inițiativă, laborator metodic, sprijin emoțional și coaching pentru performanță, micro-granturi pentru derularea proiectelor și sprijin financiar.

Ce e important de reținut este faptul că programul Teach for Romania nu este unul de voluntariat, ci profesorii sunt angajați în baza unui contract de muncă cu o școală din sistemul public. Noi ce facem este să suplimentăm veniturile profesorilor din program cu o bursă lunară care variază în funcție de necesitatea de relocare, navetă, gradul de defavorizare al școlii în care predă.

Rep.: Ce planuri de viitor, ambiții și proiecte are Teach for Romania pentru următorii ani?

T.F.R.: În următorii 10 ani, Teach for Romania își propune să aibă recruteze și să susțină anual peste 1000 de educatori, învățători, profesori și directori Teach for Romania în școlile din România; să ajungă, prin programele sale, la 10% din profesorii României care predau în medii vulnerabile și să genereze impact pentru 25% din copiii români aflați la risc socio-educațional ridicat; să implementeze modelul Teach for Romania în 40 de școli pilot, transformându-le în exemple de bună practică, și să măsoare și documenteze riguros acțiunile într-un studiu longitudinal de impact.

A consemnat Oana MĂRGINEAN

Distribuie :