Literația reprezintă o poartă către oportunități de viață și rămâne o provocare pentru o parte semnificativă a populației globale, cu accent sporit în comunitățile defavorizate. La începutul anului școlar 2022-2023, evaluările realizate de Teach for Romania indică faptul că 5 din 10 elevi din clasele Teach for Romania aveau nivelul nefuncțional al alfabetizării. În majoritatea claselor Teach for Romania, indiferent de anul de studiu, exista cel puțin un copil cu deficiențe grave în citire și scriere, necesitând intervenții remediale.
O riguroasă intervenție în domeniul literației
Aceste constatări interne sunt confirmate de studiile internaționale, cum ar fi testele PISA, care arată că aproximativ 5 din 10 copii de 15 ani din România se confruntă cu analfabetism funcțional, conform altor parteneri și studii realizate de Fundația Noi Orizonturi, subliniind provocările semnificative de scris și citit întâmpinate de jumătate dintre copiii din mediul rural la încheierea școlii primare.
Ca răspuns la aceste constatări, Teach for Romania a implementat cea mai riguroasă intervenție în domeniul literației din istoria organizației și, conform cercetărilor noastre, din întregul sistem de învățământ public din România. Abordarea s-a concentrat nu doar pe soluții remediale pentru copiii cu dificultăți semnificative, ci și pe construirea unei fundații solide în primii ani de școală, pregătindu-i pe profesori să lucreze cu elevii lor la dezvoltarea literației, indiferent de materia predată sau clasa în care se află. Principalul indicator de succes este progresul elevului. La finalul anului școlar 2022-2023, 8 din 10 copii au reușit să treacă de la un nivel de literație nefuncțională la alfabetizare funcțională. Modelul de intervenție testat în școli din întreaga țară este integrat, folosind instrumente specifice de evaluare, formare pentru profesori, mentorat și exemple de bune practici, alături de resurse adaptate.
"Lansăm "Caravana Literaţiei", un proiect ambiţios de literaţie, în care ne vom concentra eforturile pentru a susţine copiii din 9 şcoli publice din comunităţi vulnerabile să facă progrese semnificative la scris şi citit, una dintre cele mai mari provocări ale sistemului de învăţământ public. Scopul principal al proiectului este de a oferi copiilor acces la resurse educaţionale de calitate, de a ne asigura că toţi copiii din şcoală au o fundaţie solidă de literaţie şi de a stimula pasiunea pentru lectură, construind astfel o bază solidă pentru dezvoltarea lor pe termen lung", a declarat Iuliana Pielmuş, Director Executiv, Teach for Romania.
Formare și investiții în școlile slectate
Pe lângă formarea profesorilor din cele 9 școli selectate din județele Bacău, Brașov, Cluj, Constanța, Galați, Prahova și Vâlcea, proiectul include investiții în infrastructura școlară și formarea părinților prin ateliere dedicate, cu scopul de a-i învăța cum să comunice eficient cu copiii lor, ce să citească împreună și ce activități să desfășoare pentru a sprijini dezvoltarea literației.
Principalele obiective ale proiectului includ pregătirea cadrelor didactice pentru a evalua nivelul de competențe ale elevilor, elaborarea unui plan de intervenție pentru a remedia decalajele în abilitățile de citire și scriere, și monitorizarea progresului acestora. În același timp, proiectul vizează acordarea unui sprijin mentorat profesorilor din cele 10 școli partenere, ghidându-i în aplicarea eficientă a instrumentelor și resurselor furnizate de Teach for Romania.
O altă componentă esențială a proiectului constă în furnizarea de materiale didactice și cărți adaptate vârstei, ajustate în funcție de nevoile specifice ale fiecărei școli implicate. Aceste resurse sunt concepute pentru a susține procesul de învățare și dezvoltare a competențelor de citire și scriere în rândul elevilor.
În paralel, se propune organizarea de ateliere interactive atât pentru profesori, cât și pentru părinți în fiecare școală, având drept obiectiv încurajarea participării active și transformarea procesului educațional într-o experiență captivantă. Aceste ateliere au rolul de a crea un parteneriat între școală și familie, contribuind astfel la un mediu de învățare susținut și eficient.
Pe lângă acestea, proiectul se angajează în dotarea cu un laborator de literație a cel puțin 7 dintre școlile partenere, furnizând astfel resurse și facilități suplimentare pentru îmbunătățirea abilităților de citire și scriere ale elevilor.
Nu în ultimul rând, se prevede continuarea activităților și în perioada vacanței școlare de vară prin organizarea școlilor de vară dedicate dezvoltării competențelor de citire și scriere în cele 9 școli implicate în Caravana Literației. Această abordare holistică vizează asigurarea unei continuități în procesul educațional și consolidarea progreselor realizate în timpul anului școlar.
Literația, esențială pentru o societate prosperă și bine informată
Dezvoltarea abilităților de literație în perioada copilăriei este fundamentală pentru conturarea unei societăți prospere și bine informate. Copiii care dobândesc competențe solide în citire și scriere au șanse mai mari de a prospera atât în mediul școlar, cât și în viața de adult.
Prin intermediul proiectului "Caravana Literației", Teach for Romania și PEPCO România își asumă responsabilitatea de a contribui la modificarea actualului peisaj al nivelului de literație din țara noastră și de a oferi fiecărui copil o șansă echitabilă de a-și explora potențialul la maximum.
CITEȘTE ȘI Teach for Romania: Pionierii transformării educației în comunitățile vulnerabile