Structura anului școlar și examenele naționale
Noua structură a anului școlar introduce cinci module de învățare, intercalate cu vacanțe scurte. Elevii au început cursurile azi, 9 septembrie, și vor încheia anul pe 20 iunie 2025. Acest model modular urmărește să reducă stresul elevilor și să îmbunătățească ritmul de învățare.
Pe lângă modificarea structurii, examenul de Bacalaureat din 2025 va include o sesiune de evaluare a competențelor între 27 ianuarie și 7 februarie, iar probele scrise vor avea loc în perioada 10-13 iunie. Evaluarea Națională a elevilor de clasa a VIII-a va avea loc în perioada 23-25 iunie, oferindu-le elevilor mai mult timp pentru pregătire.
Noi burse pentru elevi
Un aspect esențial îl reprezintă modificarea sistemului de burse. Elevii olimpici vor beneficia de burse mai consistente, de până la 3000 de lei pentru performanțele internaționale. În plus, a fost introdusă o nouă bursă de reziliență de 300 de lei pentru elevii cu medii între 7,00 și 9,50, precum și pentru cei cu afecțiuni cronice. Alte burse, precum bursa de merit și bursa socială, vor avea valori mai mari, reflectând astfel angajamentul guvernului de a sprijini financiar elevii din toate categoriile.
Măsuri disciplinare stricte
Una dintre cele mai importante schimbări disciplinare este scăderea notei la purtare. Din acest an, nota va fi redusă cu un punct pentru fiecare 20 de absențe nemotivate, în loc de 40 cum era anterior. De asemenea, elevii care acumulează multe absențe riscă să-și piardă bursele, în special în cazul celor acordate pentru merit.
Feedback și transparență pentru profesori
O noutate importantă pentru acest an este introducerea fișelor de feedback pe care elevii le vor completa pentru profesori. Această măsură este destinată să ofere profesorilor o evaluare constantă a performanței lor didactice din perspectiva elevilor. Cu toate acestea, măsura a generat controverse, profesorii temându-se că evaluările vor fi influențate de notele pe care le acordă.
În plus, părinții vor avea acum dreptul de a cere explicații pentru notele acordate elevilor. Această măsură sporește responsabilitatea profesorilor și implică părinții mai activ în procesul educațional.
Reguli noi pentru meditații și codul vestimentar
Pentru a elimina posibilele conflicte de interese, profesorii nu mai pot oferi meditații elevilor din clasele lor. Deși această interdicție are scopul de a preveni favorizarea anumitor elevi, aplicarea ei va depinde de reclamațiile părinților și elevilor.
Școlile au, de asemenea, libertatea de a impune un cod vestimentar. Acest lucru variază de la o instituție la alta, dar scopul este de a promova un mediu educațional disciplinat și uniform.
Sprijin pentru sănătatea mentală: consilieri școlari
O altă schimbare majoră este introducerea unui consilier școlar la fiecare 500 de elevi, o măsură destinată să răspundă nevoilor de sănătate mentală ale elevilor. Cu toate acestea, provocarea constă în lipsa de specialiști disponibili, ceea ce face aplicarea acestei măsuri dificilă.
Responsabilitățile părinților
În anul școlar 2024-2025, părinții au un rol esențial în monitorizarea și sprijinirea educației copiilor. Aceștia au dreptul de a solicita explicații profesorilor cu privire la notele obținute de elevi, contribuind la o transparență sporită în evaluare. De asemenea, părinții trebuie să se asigure că elevii respectă regulile disciplinare, inclusiv asistarea în gestionarea absențelor, deoarece la mai mult de 20 de absențe nemotivate, nota la purtare poate fi scăzută.
Totodată, părinții sunt responsabili să sesizeze eventualele încălcări ale normelor de către profesori, cum ar fi oferirea de meditații private elevilor din clasele lor, și sunt încurajați să participe activ la consiliile de părinți, unde pot influența deciziile școlare. Aceste măsuri sporesc implicarea părinților în educația copiilor, dar și responsabilitatea lor față de comportamentul și performanțele școlare.
Motivarea autorităților privind schimbările din anul școlar 2024-2025 reflectă încercarea de a aduce mai multă disciplină, transparență și sprijin în sistemul educațional.